Varmistuksesta irrottautuminen

Varmistuksesta (tai järjestelmästä) irrottautuminen on perustyökalu, joka pitäisi olla jokaisen kiipeilijän pakissa käden ulottuvilla. Se sisältää monta pienempää perustyökalua kuten varmistuslaitteen lukitseminen solmimalla, kuorman vapauttaminen varmistuslaitteelta ja myöhemmin kuorman edelleen siirtäminen.

Tässä ohjeessa irrottaudutaan kuten tyypillisesti maassa varmistaen, niin että varmistus siirretään jossain takana ja alhaalla olevalle ankkurille. Ständillä irrottautumista olen käsitellyt täällä.

Itse analysoin asian mielelläni vaiheiden funktioiden mukaan. Vaikka menetelmät saattavat vaihdella, jotain tämän tapaista tarvitaan joka tapauksessa:

  • Varmistajan käsien vapauttaminen
  • Kuorman siirtäminen varmistuslaitteelta
  • Kuorman siirtäminen uudelleen varmistuslaitteelle

Koska varmistuslaitteet poikkeuksetta tekevät köyteen mutkan eikä niitä voi siis kytkeä kireään köyteen tai irrottaa sellaisesta, on kuorma väliaikaisesti siirrettävä jonkin muun tarraimen varaan. Kahden viimeisen kohdan välillä on siksi oltava selvillä siitä, miten kuorma saadaan väliaikaiselta tarraimelta uudelle tai uudelleen sijoitetulle varmistuslaitteelle.

Tässä ohjeessa tehdään asiat hieman monimutkaisemmin kuin Suomen Kiipeilyliiton sinänsä moitteettomassa perusproseduurissa. Ensinnäkin varmistuslaitetta ei vain siirretä ankkuriin vaan se vaihdetaan uuteen siltä varalta että varsinaista varmistuslaitetta tarvitaan seuraavissa pelastamiseen liittyvissä vaiheissa, jolloin ankkurille jäävän varmistuslaitteen virkaa saa hoitaa HMS. Toiseksi kuorman siirtämisessä uuden laitteen varaan ei luoteta ranskalaisen prusikin luistamiseen vaan on aiemmin varauduttu kuormitettuna avattavalla sorkalla siansorkan sijasta. Tämä on mielestäni yleispätevämpi ratkaisu.