Kiipeily on vaarallista. Tämä ei ole itsenäinen ohje vaan osa kurssimateriaalia.
Köydessä oleva solmu on ongelma laskeutumisen ja prusikoimisen kannalta. Mutta miksi köydessä olisi solmu? Tavallisimmat syyt ovat vauriokohdan eristäminen ja kahden köyden liittäminen yhteen.
Myös kahdesta köydestä solmitussa alasvedettävässä laskeutumisköydessä saattaa olla solmu muualla kuin ankkurilla, jos nimittäin toista köyttä on jouduttu lyhentämään. Lyhentämisen sijasta saatetaan joskus eristää huono kohta alppiperhosella, jolloin saadaan ohitettavaa eri kohtaan.
Myös prusikoidessa, mutta etenkin laskeutuessa kannattaa huomata eräs kenties epäintuitiivinen asia: Solmua voi usein siirtää. Tässä backup-solmu on ohitettavan solmun alapuolella, joten solmua ei tietenkään voi kokonaan avata. On jokaisen oman harkinnan varassa, kuinka paljon haluaa löysätä esimerkiksi alppiperhosta joka “on käytössä”, vaikkei kuormitettu. Monet tekevät EDK:n joka tapauksessa kaksinkertaisena. Tällöin on mahdollista pitää yksi solmu koko ajan kireällä, kunhan on alun perin jättänyt tarpeeksi pitkät hännät.
Köysiteknikoilta lainattu vinkki: solmua saa ylöspäin myös tekemällä sen yläpuolelle uuden solmun. Jos kyse on alasvedettävästä köydestä, kannattaa tietysti miettiä, lisääkö toinen solmu köyden jumittumisen vaaraa liiaksi.